Det tydligaste sättet att stödja sitt favoritlag är självklart att bära lagets färger, gärna i form av en matchtröja. Från att i historiens början varit en pragmatisk lösning för att lättare kunna urskilja vilka spelare som tillhör samma lag, till att idag ha blivit en oerhört eftertraktad annonsplats, ger fotbollströjan en känsla av samhörighet. Att tillhöra ett lag är att hitta gemenskap med en grupp människor, till största delen baserat på kärleken till sin egen fotbollsklubb. Att bära tröjan är ett stolt ställningstagande som många supportrar ser som en självklarhet.

Matchtröjan binder samman fans och spelare

Under en lång tid var fotbollströjan endast något som spelarna bar under matcherna. De var ofta i enkla färger, som underlättade för både spelare och åskådare att skilja lagen åt. Det var inte förrän på 1920-talet som numrerade tröjor började att användas, och först 1933 spelades den första officiella matchen där spelarna bar numrerade tröjor. Först på 1970-talet började klubbar att sälja replica-tröjor till sina fans, och sedan dess har alla typer av klubbprylar kommit att kommersialiseras.

Med namn på tröjorna har fansen också fått en extra möjlighet att ännu tydligare visa vem som är den stora publikfavoriten eller idolen. Det är självklart möjligt att få sitt eget namn skrivet på tröjan istället, så att den hängivne supporten kan känna sig som en verklig lagmedlem. Dessutom, för den som har tur, att få tag på en signerad tröja eller en tröja som en spelare faktiskt har burit under en match, är väl det ultimata priset för ett fan som har följt sitt lag i ur och skur.

T-shirten som annonsplats

Som redan nämnts var de första tröjorna endast ämnade att särskilja lagen. I takt med att fotboll blev allt populärare och mer pengar kom in i sporten, växte således också intresset i affärsvärlden. Det första laget att få en tröjsponsor var tyska Eintracht Braunschweig, som 1973 bar Jägermeister’s logga. Det dröjde inte länge förrän sponsrade tröjor blev standard i fotbollsligorna runtom i världen och det kan idag vara svårt att tänka sig en fotbollströja utan en sponsor.

Faktum är dock att både FC Barcelona och Athletic Bilbao i Spanien vägrade att ha tröjsponsorer fram till så sent som 2005. Barcelona började då bära Unicef’s logo på tröjan, men detta var i form av välgörenhet och de tog inga pengar för detta. Efter 2011 har dock även Barcelona en kommersiell tröjsponsor och klubbar tjänar numera oerhört mycket pengar på just detta sätt. Till exempel är Manchester United’s nuvarande sponsoravtal med Chevrolet värt otroliga 371 miljoner pund över sju år!

Real Madrids tröjor sponsras av en betting-site

Fotbolls t-shirt viktig på många plan

En fotbollströja kan ses som en oerhört välexponerad annonsplats som genererar stora intäkter för klubbarna, åtminstone de största och mest populära lagen. Men framförallt är klubbens tröja den starkaste symbolen för länken mellan fansen och spelarna, ett konkret bevis på det delade hoppet och drömmen. Visst har alla fans sina egna idéer om hur laget spelar bäst, och hetsiga diskussioner kan mycket väl uppstå emellan supportrar av samma lag, men när det väl är dags för match och alla är klädda i klubbens färger är det gemenskapen som segrar. Och det kanske är fotbollens viktigaste ingrediens.